سخنان پندآموز و قصار امیر( ع) -حتما بخونید
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 1597
نویسنده : آرمان حسيني
 

امروز کتاب سخنان قصار امام علی ع از دکتر مسعود هاشمی رو میخوندم و 20 جمله از این سخنان امام رو گلچین کردم و توضیحاتی هم از خودم در مورد برخی از  سخنان نوشتم.

خواهشمندم این مطالب  را با حظور قلب و دقت فراوان بخوانید در غیر این صورت از خواندن این مطالب بپرهیزید چون فقط وقت خودتان را تلف خواهید کرد.

 

۱- در هنگام فتنه همچون شتر نر دوساله باش که کوهان نداردتا بر پشتش سوار شوند و پستان ندارد تا شیرش را بدوشند.

۲- بالاترین درجه ی ثروتمندی آزاد بودن از قید آرزوهای بی پایان است ( توضیح خودم : کسی که آرزوهایش کمتر است به همان مقدار کمتر احساس نیاز میکند)

۳- ثروتمند در غربت هم مثل وطن خود زندگی میکند حال آنکه فقیر در وطن خود نیز احساس غربت میکند ( توضیح خودم :ثروتمند با ثروتش به هر جایی که برود میتواند آدمهای زیادی رو دور خود جمع کند و دیگران هم به او احترام فراوان میگذارند طوری که اصلا احساس غربت و تنهایی نمیکند ولی فقیر بخاطر شرم از فقرش از دیگران دوری میکند و دیگران هم بخاطر این که مبادا آن فقیر از آنها تقاضای کمک کند دوری میکنند)

۴-به جای حاجت طلبیدن ازافراد نابکار از حاجت خود صرف نظر کن ( توضیح خودم : اگر از افراد نابکار چیزی یا طلبی بکنید یا براورده نمی کند و یا اگر هم براورده کند اینقدر منت میگذارد و یا در قبال کاری که کرده از شما توقعی دارد که اصلا پشیمان میشوید که چرا این درخواست را از او کرده اید)

۵- کسی که غرورش اجازه نمی دهد چیزی را که نمیداند بگوید: نمیدانم.خود را به هلاکت می اندازد ( توضیح خودم : بعضی ها مسئله ای را نمیدانندو بخاطر غرورشان اذعان به ندانستن نمیکنند و این مسئله باعث میشود که به پاسخ نرسند چون اگر بگوید نمیدانم جواب آن را از دیگران خواهد شنید و نسبت به آن موضوع دانا خواهد شد)

۶-دوست محمد ص کسی است که خدا را اطاعت کند حتی اگر با محمد ص خویشاوند نباشد و کسی که خداوند را اطاعت نکند حتی اگر از خویشاوندان محمد ص هم باشد دشمن اوست. (توضیح خودم :قابل توجه کسانی که صرفا سید بودن رو امتیاز و یا افتخار میدانند در صورتی که سید بودن افتخار و امتیاز نیست بلکه مسئولیت سنگین است. مثلا حضرت علی ع بخاطر فامیل بودن با پیغمبر و یا داماد آن حضرت بودن حضرت علی نشداگر اینطور بود  چرا که ابوبکر هم داماد پیغمبر و فامیلش بود پس چرا مقام علی ع را ندارد؟)

۷- برخی مردم به خاطر مادیات دنیا برخی از امور دینی را ترک میکنند که این امر موجب میشود که خداوند ار آن ها چیزهایی را دریغ کند که خسارت آن ها به مراتب بیشتر از چنان دنیاطلبی هاست

 

۸- دو دسته از مردم به خاطر من هلاک خواهند شد 1- آنها که در مدح من گزافه گویی میکنند(غلو کنندگان) 2- آنها که در کاستن از مقام من تلاش میکنند(دشمنان اهل بیت)

۹- چنانچه به عظمت خدا پی ببرید مخلوقات خدا در نظر شما کوچک جلوه می کنند (هستند کسانی که به خاطر یک لقمه نان یا موقعیت ستایش مخلوقات خدارا پیشه می کنن در حالی که از انجام واجبات و ستایش خداوند طفره میروند)

۱۰-  فرد غیرتمند مرتکب زنا نمی شود  (توضیح خودم: اگر مرتکب زنا شدید بدانید که غیرت ندارید و  آن حسی که نسبت به مادر و خواهرتان دارید غیرت نیست  بلکه حس مراقبت هست که حیوانات هم این حس را در مورد اطرافیانشان دارند.)

۱۱- احتمال دارد که روزی با دوستت دشمن شوی و با دشمنت دوست شوی.حالا بر اساس این احتمال رفتار و گفتارت را با دوست و دشمنت تنظیم کن.

 

۱۲ -  خود را وادار به کاری کن که از آن میترسی چون سختی ترس بیشتر از سختی کاری است که از آن  میترسی.

 

۱۳- با رسیدن عقل به کمال پر حرفی کم می شود  (( توضیح خودم : اگر توجه کرده باشید آنهایی که عقل درست و حسابی و شخصیت ندارند خیلی حرف میزنند و انسان های با شخصیت کمتر در جمع  وراجی ( پر حرفی) میکنند))

۱۴- ممکن نیست که خدا درب سپاسگزاری را به روی بنده باز کند و درب نعمت را به روی او ببندد ممکن نیست که خدا درب دعا را به روی بنده اش باز کند و درب اجابت را به روی او ببندد و ممکن نیست که خدا درب توبه را به روی بنده باز کند و درب آمرزش را به روی او ببندد.

 

۱۵- آدمی با هر یک نفسی که میکشد به مرگ نزدیک تر میشود.

 

۱۶-فقیه کسی است که مردم را از آمرزش و رحمت خدا ناامید نکند و از عذاب خدا آسوده خاطر نکند.

 

۱۷- خداوند فرشته ای دارد که در هر بامداد به انسانها چنین ندایی میدهد:زاد و ولد کنید برای مردن.جمع کنید برای فانی شدن . و بسازید برای ویران شدن.

 

 ۱۸- بزرگترین شر زن این است که مرد نمیتواند از او بی نیاز شود.

 

۱۹- بترسید از خشم و قدرت مردی نیکوسرشت که فقیر و گرسنه شود وبترسید از مرد نابکاری که سیر شود.

 

۲۰- سخن را تا نگفتی در اختیارت است اما وقتی دهان باز کردی و حرفی را زدی تو در اختیار آن حرف هستی. ( توضیح خودم : خیلی ها هستند که به خاطر حرفی که زدند گرفتار شدند و این سخن یاداور این ضرب المثل است: زبان سرخ سر سبز میدهد بر باد)

 نوشته : محمد دهقانی آرانی

منبع: آرانستان






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: